Automatyczne sprawdzanie opłat w płatnej strefie? Rozwiązanie jest już gotowe, przetestowane i lada moment zacznie działać w polskich miastach. Również Gdynia przygląda się systemowi opracowanemu przez polską spółkę, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
Samochód wyposażony w specjalny sprzęt przejeżdża z normalną prędkością obok zaparkowanych aut, pobiera niezbędne informacje, a po kilku minutach kolejny przejazd wskazuje, który z kierowców nie wykupił biletu parkingowego. Brzmi skomplikowanie? Wystarczy do tego auto z zamontowanym na dachu specjalistycznym osprzętem, a takie rozwiązanie już niedługo zacznie działać w Warszawie.
Systemowi tzw. E-kontroli przygląda się także Gdynia, która nie wyklucza w przyszłości skorzystania z technologii także w swojej strefie płatnego parkowania.
– Przyglądamy się innowacji, która zapewne już niedługo kompletnie zmieni sposób kontrolowania płatnych stref parkowania w miastach. To bardzo ciekawe zastosowanie najnowszej technologii, które pozwoli zaoszczędzić godziny pracy i, co najważniejsze, działa bardzo skutecznie. Na pewno rozważymy skorzystanie z takiego systemu również w Gdyni, jednocześnie obserwując, jak będzie funkcjonować w polskich warunkach w praktyce – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Rozwiązanie prezentowała w Gdyni firma Smart Factor, która opracowała już kompletny system i jeszcze przed końcem listopada dostarczy pierwsze gotowe pojazdy do E-kontroli na ulicach stolicy.
– System służy do identyfikacji pojazdów w strefach płatnego parkowania. Identyfikacja następuje po odczytaniu tablicy rejestracyjnej i ustaleniu miejsca postoju auta, z dokładnością do 30 centymetrów – wyjaśnia działanie urządzenia Piotr Ciepły, dyrektor ds. sprzedaży spółki Smart Factor. – W momencie dwukrotnej identyfikacji konkretnego samochodu w strefie, w odstępie minimum 5 minut zakładana jest tzw. sprawa, czyli następuje weryfikacja, czy dokonano opłaty za miejsce postojowe. Sprzętowo to mechanizm fuzji sensorycznej, czyli system oparty na GPS, skaningu laserowym i kamerach. Kamery czytają tablice rejestracyjne i jest też identyfikowana odległość samochodu stojącego do samochodu badającego – opisuje.
Przypomnijmy, że to nie pierwsze z innowacyjnych rozwiązań technologicznych autorstwa Smart Factor testowanych na gdyńskich drogach. Jeszcze w grudniu tego roku Zarząd Dróg i Zieleni planuje uruchomić oprogramowanie SmartGEM, które usprawni zarządzanie zasobami miejskimi.
Jeden z elementów tego systemu to fotorejestracja około 400 kilometrów dróg zarządzanych przez ZDiZ, oprócz tego posłuży też do ewidencji dróg i obiektów mostowych, zajęcia pasa drogowego wraz z reklamami czy projektowania i ewidencji organizacji ruchu.
artykuł za gdynia.pl