Kto zaprojektuje kolejny gdyński woonerf?

Tak obecnie wygląda odcinek ul. Pawiej // fot, ZDiZ

Gdynia konsekwentnie podejmuje działania poprawiające bezpieczeństwo pieszych. Na terenie dzielnic wprowadzane są nowe organizacje ruchu, strefy tempo 30 oraz elementy infrastruktury drogowej np. w postaci wyniesionych przejść dla pieszych. Rok temu na ul. Abrahama uruchomiono nowoczesną strefę współdzieloną. Rozwiązanie to funkcjonuje w modelowy sposób. Dlatego też zdecydowano się na utworzenie kolejnego woonerfu tym razem na Pustkach Cisowskich – Demptowie.

Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni właśnie ogłosił postępowanie na wykonanie dokumentacji projektowej strefy przyjaznej pieszym na ul. Pawiej (na odcinku od ul. Bławatnej do numeru 24-24a). Dokumentacja projektowa stanowić będzie podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację tego zadania.

Naszym priorytetem jest dostosowanie przestrzeni ulicy Pawiej do potrzeb pieszych oraz osób z niepełnosprawnościami. Mieszkańcy mają zyskać poczucie komfortu i swobody podczas poruszania się w strefie woonerfu. W tym celu chcemy zmniejszyć dominację samochodów i spowolnić ruch kołowy, co zapewnieni bezpieczeństwo niechronionym użytkownikom ruchu. Zależy nam na tym, aby projektant zaproponował rozwiązania, które będą optymalnie wykorzystywały istniejącą infrastrukturę drogową oraz zieleń. Mamy nadzieję, że otrzymamy wiele ciekawych propozycji – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Jak ma funkcjonować strefa współdzielona?

W istniejącej już koncepcji nowego woonerfu szczególny nacisk położono na konieczność wykonania zmiany organizacji ruchu oraz korektę geometrii ul. Pawiej (na odcinku od ul. Bławatnej do numeru 24-24a). Wg założeń projekt ma także zapewnić dodatkowe rozwiązania wzbudzające poczucie, że przestrzeń jest dedykowana pieszym. Projektant może zrezygnować ze stosowania konwencjonalnych form organizacji ruchu, np. podziału infrastruktury na część dla pieszych i pojazdów, progów zwalniających, znaków poziomych, sygnalizacji świetlnej.

Inżynierowie z gdyńskiego ZDiZ przygotowali również inne, cenne wytyczne w zakresie wkomponowania w strefę woonerfu miejsc postojowych. Mają być one rozproszone po całej długości strefy, po obu stronach ulicy, w bezpiecznej odległości od istniejącego tam drzewostanu. Powinny współtworzyć naturalne przeszkody.

Kolejna wytyczna do stworzenia projektu woonerfu dotyczy estetyki całego terenu. Nowo projektowana zieleń ma maksymalnie przylegać do istniejącego drzewostanu i zwiększać obszar bioretencji. Kształty zieleńców powinny być obłe, nieregularne, imitujące ogród na jezdni. Zieleńce powinny być jednocześnie przeszkodami, które uniemożliwią i zniechęcą kierowców do parkowania na ich obszarze.

Odwodnienie woonerfu ma odbywać się powierzchniowo, przy pomocy spadków poprzecznych i podłużnych do istniejącej kanalizacji deszczowej lub istniejących i nowo projektowanych terenów zielonych. Nawierzchnie oraz ich konstrukcja mają zapewnić retencję wód opadowych do gruntu.

Zaangażowanie Rady Dzielnicy Pustki Cisowskie – Demptowo i wielu mieszkańców pokazuje jak ważne są takie projekty dla jakości życia w dzielnicach Gdyni – mówi Marcin Wołek, radny Miasta Gdyni zaangażowany w to przedsięwzięcie – Wspólnie poszukujemy kompromisu, by zadowolić wszystkich użytkowników, przy poszanowaniu atrakcyjnej kompozycji zieleni i zabudowy ulicy Pawiej. Nad zmianami w przestrzeni ulicy Pawiej pracujemy już dłuższy czas. Partnerskie podejście urzędników, rady dzielnicy, radnych Gdyni i mieszkańców pozwala wierzyć, że wypracowujemy modelowe rozwiązanie, które będzie można powielić w innych częściach Gdyni. Mieszkańcy chcą mieszkać przy ulicy dającej poczucie komfortu i bezpieczeństwa – zaznacza radny miasta.

Na oferty gdyński ZDiZ czeka do 27 maja br. do godz. 11:15.

Szczegóły tu: https://bip.um.gdynia.pl/zamowienia-publiczne-powyzej-30-000-euro,7586/wykonanie-dokumentacji-projektowej-strefy-wspoldzielonej-tzw-woonerf-w-ciagu-ul-pawiej-w-gdyni,552717

Warto przypomnieć, że pierwszy gdyński woonerf został otwarty w czerwcu 2019 roku w ścisłym centrum miasta, na odcinku ulicy Abrahama, pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami 10 Lutego i Batorego. Gdyńska strefa współdzielona, zgodnie z holenderskimi wzorcami,  premiuje pieszych oraz rowerzystów, a ruch samochodowy ograniczony jest do 20 km/h. Była to wspólna inwestycja miasta i mieszkańców, którzy zainicjowali powstanie woonerfu w ramach projektu Budżetu Obywatelskiego

Podziel się z innymi tą wiadomością:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Najnowsze: