Niewidoczne bilety za szybą auta? Nie #wGdyni!

Dezynfekcja przycisków gdyńskiego parkomatu // fot. ZDiZ

Niewidoczny dla kontrolera bilet za płatne parkowanie ukryty za szybą zasypaną śniegiem? Brak w portfelu drobnych do parkomatu? Takie historie to nie w Gdyni. Tutaj kierowcy wystarczy bilet elektroniczny, a płatność może uregulować kartą albo BLIK-iem. „Smart City” cały czas szuka udogodnień dla swoich mieszkańców.

W Gdyni w Strefie Płatnego Parkowania kierowca nie musi wracać z wydrukowanym biletem do samochodu i umieszczać go na podszybiu. Weryfikacja każdego pojazdu odbywa się automatycznie – kontroler sprawdza numer rejestracyjny urządzeniem skanującym. Dlatego tak ważne jest, aby numery tablic zostały prawidłowo wpisane do parkomatu.

–  W Gdyni weryfikacja opłaty za miejsce postojowe następuje na podstawie wpisania przez kontrolera numeru rejestracyjnego w urządzenie kontrolne. Nie trzeba mieć wydrukowanego biletu. Poza tym część naszych urządzeń posiada możliwość płatności jedynie kartą bankową oraz BLIK-iem. Bezgotówkowy tryb przyjmowania opłaty ułatwia dokonanie transakcji na przykład obcokrajowcom. W obowiązującym reżimie sanitarnym taki sposób płatności jest bezpieczniejszy dla mieszkańców. A ponieważ zdrowie gdynian jest najważniejsze – najczęściej używane w mieście parkomaty dezynfekujemy kilka razy dziennie – informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Gdyńska Strefa Płatnego Parkowania obejmuje około 2500 miejsc postojowych. Dodatkowo w jej obrębie jest blisko 190 miejsc dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami, które są zwolnione z opłat. O ile posiadają kartę parkingową i korzystają z miejsc postojowych oznaczonych znakiem P-24 (czyli miejsc dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami) lub tabliczką do znaku T-29 (czyli w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby z niepełnosprawnościami o obniżonej sprawności ruchowej). Opłat parkingowych nie ponoszą też właściciele aut elektrycznych, a posiadacze samochodów hybrydowych typu PHEV mogą wykupić korzystny abonament.

Gdyńskie parkomaty

W mieście znajduje się między innymi 120 parkomatów zasilanych panelami solarnymi. Część urządzeń posiada możliwość płatności jedynie kartą bankową oraz BLIK-iem. Bezgotówkowy tryb przyjmowania płatności ułatwia dokonanie transakcji na przykład obcokrajowcom, którzy nie posiadają polskiej waluty albo kierowcom, którzy nie mają przy sobie drobnych. I co najważniejsze – w obowiązującym reżimie sanitarnym – taki sposób płatności jest bezpieczniejszy dla mieszkańców. Statystyki wskazują, że gdynianie bardzo chętnie korzystają z bezgotówkowej formy płatności za parkowanie.

W minionym roku kierowcy uregulowali za postój w Gdyni około 2 071 168 transakcji. Takie dane otrzymano na podstawie wydanych biletów oraz uiszczonych opłat mobilnych. Prawie połowa z tych płatności (47,9%) została uregulowana bezgotówkowo – kartą bankową oraz aplikacją mobilną.

W 2020 roku co miesiąc około 1600 mieszkańców korzystało z preferencyjnego abonamentu umożliwiającego parkowanie w pobliżu miejsca zamieszkania, a 110 osób z abonamentów dla niepełnosprawnych. Ten ostatni pozwala kierowcy – na przykład ze schorzeniami ruchu – zaparkowanie pojazdu na specjalnie wyznaczonym miejscu.

Gdynia stara się zminimalizować zagrożenie zarażenia się COVID-19 i w tym celu – co najmniej trzy razy dziennie – każdy z prawie 200 parkomatów zlokalizowanych w Strefie Płatnego Parkowania przechodzi dezynfekcję wszystkich elementów narażonych na kontakt z człowiekem: klawiatury, wlotu bilonu i komory wydającej bilet.

– Mając na uwadze pandemię i korzystanie z aplikacji do płatności w telefonach komórkowych – na przykład z mobiParking czy CityParkApp – zachęcamy mieszkańców do stosowania tego właśnie sposobu regulowania opłaty za postój w naszym mieście. Dzięki temu unikniemy na przykład kontaktu z panelem klawiatury parkomatu – apeluje Wojciech Folejewski, dyrektor ZDiZ w Gdyni.

Nowe biuro SPP dostępne dla każdego

Do tej pory mieszkańcy Gdyni sprawy związane ze Strefą Płatnego Parkowania załatwiali w siedzibie przy ul. Białostockiej 3. Od stycznia br. bezpośrednia obsługa gdynian oraz klientów strefy spoza miasta odbywa się w nowoczesnym biurze przy ul. Tadeusza Wendy 15. Nowa lokalizacja spełnia wysokie standardy dostępności – w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.

Na powierzchni 40 m2 zaprojektowano przyjazną przestrzeń obsługi, gdzie można m.in. wykupić abonament parkingowy. Do dyspozycji mieszkańców przygotowano 2 okienka kasowe oraz 3 stanowiska obsługi. W rygorze pandemicznym działają maksymalnie 2 stanowiska, które zapewniają wymagany dystans społeczny. Na wspólnej przestrzeni znajduje się też poczekalnia z 3 miejscami siedzącymi oraz stolik, przy którym każdy może wypełnić odpowiedni wniosek.

Nowa siedziba to  nie tylko wygodna strefa dla klientów, ale też nowy standard pracy dla zatrudnionych w tym dziale urzędników oraz kontrolerów. Pracownicy mają nowoczesne i optymalnie zaprojektowane biura oraz strefę socjalną. Taka przestrzeń podniesie komfort ich pracy, a to z pewnością przełoży się na wciąż ulepszany standard efektywnej i przyjaznej obsługi mieszkańców.

Każdy rodzaj abonamentu umożliwiającego postój w gdyńskiej SPP można również nabyć na stronie internetowej. Okazuje się, że z takiej formy zakupu  korzysta co miesiąc około 120 osób.

tekst za gdynia.pl

Podziel się z innymi tą wiadomością:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Najnowsze:

Close Menu