Pierwsza pługo-posypywarko-solarka już w Gdyni

Pojazd specjalny z pługiem oraz ładowarka teleskopowa // fot. ZDiZ

Wielkimi krokami zbliża się sezon zimowy. Dział Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg konsekwentnie wdraża kolejne kamienie milowe, które pozwolą uruchomić komunalny model utrzymania głównych ciągów komunikacyjnych w Gdyni. Tymczasowo na bazie PKA stacjonuje już jedna z ładowarek teleskopowych oraz pierwszy pojazd 3-osiowy.  Lada dzień pojawią się tam  kolejne pojazdy.

Z uwagi na trwające prace na bazie przy ul. Starochwaszczyńskiej zarówno ładowarki samojezdne, jak i kolejne auta będą tymczasowo stacjonować na parkingach miejskich spółek transportowych –  PKM oraz PKA. Gwarantuje to flocie 24-godzinny dozór. Z kolei kierowcy LIZUD będą mogli dokładnie testować możliwości pojazdów na placach manewrowych, jeszcze przed uruchomieniem docelowej bazy południowej, które nastąpi w połowie listopada.

– Już dzisiaj teoretycznie pierwszy przymrozek na głównych ciągach komunikacyjnych Estakady Kwiatkowskiego czy na terenie dzielnic zachodnich Gdyni zostanie przez nas zabezpieczony. Mamy zgromadzony pierwszy zapas soli, gotowość maszyn. Nowoczesne pojazdy Scania, których system rozpoznaje drogę i nawierzchnię, promień skrętu, aby dostosować parametry techniczne do efektywnego, ekologicznego odśnieżania. W gotowości są także dwie wysokiej klasy ładowarki teleskopowe Manitou firmy Zeppelin. Każda z nich może w kilka sekund załadować kilkaset kilogramów soli na ładownię pojazdu. Sprzęt ten pozwoli nam zadbać o bezpieczeństwo mieszkańców Gdyni podczas nadchodzącej zimy – wyjaśnia Wojciech Folejewski, dyrektor ZDiZ.

Pierwsza pługo-posypywarko-solarka, czyli pojazd specjalny 3-osiowy, jest już zarejestrowana i ubezpieczona. Pojazd oferuje pełną gotowość do działań na ulicach miasta. Jest on skonstruowany na podwoziu Scania. Jego dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton. Do jego głównych elementów należą: pług, skrzynia ładunkowa, przenośnik taśmowy, rozrzutnik, napęd oraz sterowanie. Co istotne sterowanie pracą posypywarko – solarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.

Na bazie technicznej LIZUD procesy załadunku będą obsługiwały teleskopowe ładowarki samojezdne francuskiej marki Manitou. Są to fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Gwarantują dużą zwrotność, a ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Wyposażone są w koła z oponami przemysłowymi przystosowanymi do jazdy przy pełnym obciążeniu. Ich parametry pozwalają podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Każda z ładowarek ma wymienny osprzęt w postaci łyżki ładowarkowej wieloczynnościowej, wideł paletowych, zawiesia hakowego, zamiatarki/szczotki oraz zaczepu z tyłu maszyny do przyczep z wyjściem elektrycznym i hydraulicznym.

Przypomnijmy, że zgodnie z zawarta umową 18 pojazdów specjalnych zostanie dostarczonych do Gdyni w trzech transzach:

Do 10 listopada br. do Gdyni dotrze łącznie 10 pojazdów dwuosiowych z zabudową zimową w postaci pługu oraz posypywarki z systemem zwilżania soli oraz 2 pojazdy trzyosiowe z zabudową zimową w postaci pługu oraz posypywarki z systemem zwilżania soli. Już ta pula sprzętu pozwoli skoordynować samodzielne działania w zakresie utrzymania zimowego głównych ciągów komunikacyjnych Gdyni.

Kolejna dostawa zaplanowana w grudniu br. Obejmie ona 2 pojazdy trzyosiowe z zabudową wymienną zimową/letnią w postaci pługu oraz posypywarki z systemem zwilżania soli oraz 2 pojazdy dwuosiowe z zabudową wymienną zimową/letnią w postaci pługu oraz posypywarki z systemem zwilżania soli.

Do 8 listopada 2021 roku nastąpi realizacja ostatniego etapu dostaw.  Wtedy dojadą 2 pojazdy dwuosiowe z zabudową letnią w postaci zamiatarek, 2 zabudowy w postaci polewaczek przeznaczonych do montażu na pojeździe trzyosiowym oraz 2 zabudowy zamiatarek przeznaczonych do montażu na pojeździe dwuosiowym.

Podziel się z innymi tą wiadomością:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Najnowsze: