Poranny przejazd Chwarznieńską bez korków? To możliwe!

Pełną parą ruszyła budowa kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej. To znakomita informacja dla pasażerów autobusów kursujących do Centrum Gdyni. Kontrapas pozwoli kierowcy autobusu ominąć poranny zator drogowy, w efekcie czego podróżujący szybciej i sprawniej dotrą do pracy lub szkoły.

– Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego też staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej jest kolejnym, innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku Chwarznieńskiej – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Obecnie trwają prace związane z przebudową infrastruktury drogowej i teletechnicznej. W kolejnych etapach zostaną zamontowane elementy sygnalizacji świetlnej, bramownice i maszty, lokalne węzły transmisji danych wraz z zasilaniem zapasowym, punkty nadzoru wizyjnego, znaki zmiennej treści oraz znaki pryzmatyczne. Wszystko to zostanie zintegrowane z systemem TRISTAR.

– To właśnie dzięki systemowi TRISTAR możemy realizować inwestycje, które w nowoczesny sposób pomagają usprawniać ruch w naszej aglomeracji. Projekt utworzenia kontrapasa autobusowego zakłada wykorzystanie elektronicznych pomiarów czasu przejazdu w ciągu ulicy Chwarznieńskiej, które na co dzień analizują nasi specjaliści z Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem TRISTAR. To właśnie operatorzy systemu będą ostatecznie decydować o wprowadzeniu kontraruchu – wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Poniżej wizualizacja ze znakami zmiennej treści,  które zobaczą kierowcy na początku wjazdu na odcinek objęty kontrapasem. Warto się z nimi zapoznać.

wizualizacja znaków_kontrapas aktywny

– W tym projekcie musimy być przygotowani na wszystkie ewentualności i sytuacje losowe. np. na zanik zasilania, który może spowodować wyłączenie sygnalizacji świetnej sterującej działaniem kontrapasa. W takiej sytuacji zostanie zastosowane zasilanie awaryjne w celu podtrzymania pracy urządzeń m.in. sterowników sygnalizacji świetlnej i sygnalizatorów S-4 i S-7 wskazujących możliwość jazdy danym pasem ruchu. Zasilanie awaryjne będzie działać ok. 10 minut tak, aby jadący „pod prąd” autobus mógł bezpiecznie zjechać na właściwy pas – tłumaczy pracownik nadzorujący ten projekt z ramienia Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. Podobną funkcję będą spełniać znaki pryzmatyczne, które w przypadku braku zasilania, pozostaną widoczne dla kierowców wskazując aktualną organizację ruchu.

– Odbiór tej ponad 4 mln inwestycji (z czego 2 093 499,16 zł pochodzi z budżetu Miasta Gdyni, a pozostała kwota z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych)  planujemy na koniec listopada br. Niewykluczone, że jeszcze w grudniu tego roku kontrapas będzie mógł odciążać ruch na ulicy Chwarznieńskiej- podsumowuje wiceprezydent Łucyk.

 

 

Podziel się z innymi tą wiadomością:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Najnowsze:

Close Menu