Nowe możliwości gdyńskich parkomatów
Dodaj Serwis do UlubionychUstaw jako stronę startową

Menu witryny

Polecane strony

Biuro Obsługi Strefy Płatnego Parkowania

Portal TRISTAR
gdynia_mobilna

Biuletyn Informacji Publicznej ZDiZ w Gdyni

elektroniczna platforma usług administracji publicznej

um_logo

Serwis internetowy Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Gdyni

Projekty unijne

Pieszy Autobus

civitas_logo

ENTER.HUB

konkurs2015rower

Flow_logo

FT_RGB

Strona główna Aktualnośći drogowe

Od 1 marca kierowcy w Gdyni będą mogli korzystać z nowych funkcji parkomatów. Będzie można w nich kupić tzw. e-bilet i uregulować naniesione opłaty dodatkowe. Nowością w skali całego kraju jest moduł informacji miejskich. Na dużym kolorowym ekranie każdy z mieszkańców, a także turyści znajdą garść ważnych informacji o mieście.

- Zakończyliśmy drugi etap modernizacji gdyńskich parkomatów. Pojawiło się w nim dużo nowych możliwości. Są one nowoczesne i mają przyjazną obsługę. Długo analizowaliśmy wszystkie rozwiązania. Chcemy, aby były one dostępne dla wszystkich mieszkańców, również tych niepełnosprawnych – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. – Nie było to proste wdrożenie. Nowe urządzenia musiały się wpasować w funkcjonujący system. Mamy nadzieję, że efekt zadowoli wszystkich – dodaje.

Aby kupić e-bilet kierowca w parkomacie wprowadzi numer rejestracyjny samochodu, dla którego wykupuje bilet i dzięki temu nie będzie musiał wracać do samochodu i wykładać biletu za szybą. Wykupiony e-bilet będzie zapisany w systemie informatycznym SPP i  widoczny w urządzeniach kontrolerskich. Bilet taki można będzie wydrukować, a widoczny na nim kod QR ułatwi następne transakcje – zamiast wpisywać kolejny raz numer rejestracyjny wystarczy zbliżyć wcześniejszy bilet do czytnika w parkomacie. W przypadku zakupu tradycyjnego biletu, po jego wydrukowaniu, tak jak dotychczas kierowca będzie miał obowiązek wyłożyć bilet za szybą pojazdu w miejscu widocznym dla kontrolera.
 
Kolejne udogodnienie skierowane jest do tych kierowców, którym zdarzy się nie opłacić postoju i otrzymają wezwanie do opłaty dodatkowej. Opłatę taką będzie można łatwo i szybko uregulować kartą płatniczą w parkomacie – bez konieczności wizyty w Biurze Strefy Płatnego Parkowania.
 
Zupełną nowością w skali kraju jest z kolei moduł informacji miejskich udostępnianych na ekranie parkomatów. Wszystkie parkomaty, wyposażone w duże kolorowe wyświetlacze, będą służyć turystom i gościom do zapoznania się z podstawowymi informacjami miejskimi dotyczącymi interesujących obiektów i miejsc w Gdyni, wartych odwiedzenia.

- Zadbaliśmy o prosty interfejs, który jest intuicyjny. Wzięliśmy pod uwagę liczne sugestie. Dla użytkowników mniej zaawansowanych zachować najprostszą funkcjonalność parkomatu. Przy wrzuceniu monety od razu się wyświetli płatność za parkowanie z wyliczeniem czasu - mówi Karol Kozak, kierownik Samodzielnego Referatu Strefy Płatnego Parkowania w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni. – Zmniejszy się również awaryjność systemu, zdarza się ich kilka tygodniowo. We wcześniejszym systemie było ich kilkanaście dziennie – podkreśla.

parkomat
 
Z dniem 1 marca uruchomiona zostaje także internetowa sprzedaż e-abonamentów. W ten sposób będzie można zakupić abonamenty typu „O” na konkretny numer pojazdu, zarówno długookresowe (do 1 roku) jak i na krótszy okres czasu (także na 1 dzień). Ponadto mieszkańcy oraz osoby niepełnosprawne będą mogły tą drogą przedłużyć posiadane abonamenty typu „M” i „N” bez konieczności kolejnej wizyty w biurze SPP.
 
To był drugi etap modernizacji urządzeń gdyńskiej Strefy Płatnego Parkowania. We wrześniu 2017 r. we wszystkich parkomatach wprowadzono możliwość dokonywania płatności kartą bankową. Kierowcy z tego udogodnienia chętnie korzystają – dziś już ok. 20 proc. transakcji dokonywanych w gdyńskich parkomatach odbywa się z użyciem karty.

<- Powrót