Prezentujemy gdyński model utrzymania zimowego

Prezentacja modelu utrzymania zimowego na bazie LIZUD: od lewej Wojciech Folejewski- dyr. ZDiZ, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Marek Łucyk-wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju // fot.ZDiZ T. Kozieł

Od końca listopada 2020 roku w Gdyni funkcjonuje nowy, innowacyjny model utrzymania dróg (w skrócie LIZUD). Zgodnie z jego założeniami kluczowe ciągi komunikacyjne utrzymywane są przez nowe pojazdy komunalne, specjalistyczną bazę i pracowników Zarządu Dróg i Zieleni. Z kolei o drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, ulice, chodniki, miejsca postojowe, schody, tunele oraz ścieżki rowerowe dbają firmy zewnętrzne. O zaletach i wyzwaniach tego hybrydowego standardu utrzymania opowiadały władze Gdyni i dyrekcja ZDiZ podczas specjalnej prezentacji na bazie LIZUD przy ul. Starochwaszczyńskiej.

Podczas spotkania obecni byli nie tylko prezydenci Gdyni, ale również delegacja Zakładu Komunikacji Miejskiej z Grudziądza, prezesi gdyńskich spółek transportowych, kadra zarządzająca firm budowlanych, transportowych, projektowych oraz pracownicy gdyńskiego ZDiZ. Krótko mówiąc były tam osoby, które bezpośrednio uczestniczyły w poszczególnych procesach wdrażania gdyńskiego modelu utrzymania dróg.

Projekt LIZUD to jest nowa forma organizacji odśnieżania zimowego. Odśnieżania, które ma przede wszystkim przynieść korzyści wynikające z lepszej jakości, skuteczności, ale – co bardzo ważne w tych czasach – z wyższego standardu ekologicznego. Bardzo nam zależy, żeby poprzez skuteczne odśnieżanie używać na ulicach miasta mniej czynnika chemicznego: soli, roztworu soli, bo on niekorzystnie wpływa na środowisko. Mamy dwa oczekiwania: chcemy jeździć dobrze odśnieżonymi drogami, ale tez chcemy żyć w ekologicznym mieście. Budowa nowej bazy i zakup sprzętu to także ważny element założeń ekonomicznych. Wpływają one na to, że lepiej zarządzany system skuteczniej rozwiązuje zadania, a tym samym zmniejsza koszty po stronie budżetu – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Zgromadzeni goście mogli na żywo zobaczyć 16 pojazdów specjalnych, ich wnętrze i nowoczesne kabiny kierowców. Docenić zalety i zwrotność ładowarek teleskopowych, które zajmują się m.in. ładowaniem soli. Ocenić kubaturę hali solnej, gdzie można zmagazynować nawet 1000 ton soli drogowej. Spore zainteresowanie wzbudziły też klimatyzowane kontenery socjalno- biurowe, które gwarantują optymalne warunki do wykonywania całodobowej pracy dyspozytorów oraz kierowców.  Wielu z gości zauważyło specjalne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami w postaci oddelegowanego miejsca parkingowego, rampy czy toalety.

Prezentacja pojazdów specjalnych // fot.T.Kozieł

Możemy powiedzieć, że jesteśmy w połowie sezonu zimowego i pokazujemy, jak wygląda nasza baza – jedna z dwóch, które będą w Gdyni. Natomiast zapomniany, że nowy system LIZUD nie tylko dotyczy odśnieżania miasta, ale już na wiosnę samochody zostają zmienione, przerobione nakładkami i będziemy mieli samochody, które dbają o czystość naszych ulic. To pokazuje, że nie tylko chcemy dbać o ekologię w czasie zimy, ale także o czystość i bezpieczeństwo mieszkańców na wiosnę – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Po wręczeniu oficjalnych podziękowań, mobilnej prezentacji bazy był też czas na wymianę doświadczeń, branżowe rozmowy z pracownikami LIZUD i szczegółowe pytania dotyczące kwestii technicznych i logistycznych związanych z zimowym utrzymaniem dróg.

– Dzisiejsza prezentacja uświadomiła wszystkim zaproszonym gościom jak szerokie jest spektrum prowadzenia i wdrożenia tego typu projektu. To niełatwa, wieloetapowa inwestycja, ale Gdynia podjęła to ryzyko. Hybrydowy model utrzymania dróg działa i dotychczasowe statystyki pokazują, że przyniesie on konkretne wielomilionowe oszczędności. Zdajemy sobie sprawę, że pewne elementy działania LIZUD wymagają odpowiednich korekt i ulepszeń. Wnikliwie analizujemy wszystkie dane oraz opinie mieszkańców – tłumaczy Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

 
O modelu LIZUD
Po raz pierwszy w sezonie zimowym 2020/2021 Gdynia wprowadziła innowacyjny model utrzymania dróg. Jest to model hybrydowy, czyli główny układ drogowy o łącznej długości 181 km utrzymuje nowoczesna komunalna flota 16-tu pługo-posypywarek. Z kolei pozostałe drogi, obejmujące jezdnie o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, ścieżki rowerowe, chodniki, o łącznej długości 279 km, utrzymują firmy zewnętrznym. To ich sprzęt i pracownicy dbają też o utrzymanie zimowe miejsc postojowych, tuneli i schodów.

 

Podziel się z innymi tą wiadomością:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Najnowsze: