Gmina Gdynia od roku 2010 realizuje projekt SEGMENT (SEGmented Marketing for ENergy efficient Transport), dofinansowany ze środków unijnych w ramach programu Inteligentna Energia Europa (IEE). Projekt prowadzi Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.
SEGMENT ma zachęcić wybrane grupy mieszkańców Gdyni, będące w punktach zwrotnych w życiu, do zmiany negatywnych przyzwyczajeń transportowych i zmotywowania ich do korzystania z bardziej efektywnych energetycznie i przyjaznych środowisku form podróżowania.
Wśród mieszkańców Gdyni wybrane zostały następujące grupy:
1) Uczniowie rozpoczynający szkołę podstawową i ich rodzice
2) Osoby rozpoczynające nową pracę
3) Rodzice noworodków (podróżujący z nimi do ośrodka zdrowia)
W ramach projektu, w roku 2010 przeprowadzono badania marketingowe, które objęły powyższe grupy mieszkańców i następnie posłużyły do wyboru segmentów docelowych, czyli najbardziej jednorodnych grup. Dla tychże segmentów specjalnie zaprojektowano i zrealizowano kampanie marketingowe (w okresie styczeń – sierpień 2012r.).
Na przełomie września i października tego roku, zostaną ponownie przeprowadzone badania marketingowe dot. przyzwyczajeń komunikacyjnych oraz preferencji transportowych , mające na celu zbadanie efektów kampanii. W tym celu, osoby biorące w nich udział zostaną poproszone o wypełnienie szczegółowych ankiet.
Ankiety zostały zaprojektowane przez Uniwersytet w Aberdeen (partnera projektu) i składają się z następujących części:
- Wzorce podróżowania
- Podróż do szkoły/pracy/ośrodka zdrowia
- Prowadzenie samochodu
- Dla tych, którzy nie prowadzili samochodu w okresie ubiegłych 12 miesięcy
- Stosunek do różnych sposobów transportu
- Poprawianie podróży do szkoły/pracy/ośrodka zdrowia
- Informacje o gospodarstwie domowym
Ankieterzy dostarczą ankiety do miejsc, w których w ubiegłym roku przeprowadzono kampanie marketingowe – 11 gdyńskich szkół podstawowych, 6 gdyńskich zakładów pracy oraz 5 gdyńskich ośrodków zdrowia. Badaniom marketingowym poddana zostanie również grupa kontrolna: 6 gdyńskich szkół podstawowych, 17 gdyńskich zakładów pracy oraz 2 gdyńskie ośrodki zdrowia, nieobjęta wcześniej kampanią marketingową.
Podanie swoich danych osobowych w badaniach nie jest obligatoryjne dla ich uczestników.
Wyniki badań zostaną następnie przesłane do Uniwersytetu w Aberdeen, gdzie na ich podstawie opracowany zostanie raport mający służyć ocenie efektów kampanii.
![]() |
![]() Projekt dofinansowany z CIP – IEE 2009 – 3.1 Promotion & Dissemination Project |
![]() |