Starowiejska na nowo: patrzmy na znaki

Ulica Starowiejska po przebudowie to strefa zamieszkania - obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 20 km/godz., pierwszeństwo pieszych i zakaz parkowania poza wyznaczonymi miejscami. Odwrócono także ruch na dwóch odcinkach, aby zmniejszyć natężenie ruchu

Trwają ostatnie szlify związane z przebudową ulicy Starowiejskiej i fragmentu ulicy Abrahama. Na miejscu obowiązuje już zmieniona organizacja ruchu – jedna z kluczowych zmian, która uspokaja ruch, nadaje priorytet pieszym i rowerzystom. Niestety, gdyńska policja regularnie odnotowuje łamanie przepisów przez kierowców, którzy jeżdżą „pod prąd” i powodują zagrożenie. Przypominamy: trzeba śledzić oznakowanie, które informuje o nowych zasadach!

Zupełnie nowe chodniki, skrzyżowania i przejścia zrównane poziomem z jezdnią, łącznie 14 charakterystycznych parkletów i ogródków gastronomicznych, mała architektura, kilkadziesiąt drzew i jeszcze więcej krzewów – tak wygląda zakres prac na ulicy Starowiejskiej oraz na fragmencie ulicy Abrahama.

Prac, które dobiegają końca, a na miejscu inwestycji można już (w większości) korzystać z odmienionej infrastruktury. Ostatnie tygodnie to już w zasadzie dopinanie projektu, który ma gruntownie odmienić sposób poruszania się po historycznej części gdyńskiego Śródmieścia.

Oddajemy ulicę pieszym i rowerzystom

Zmian jest wiele, ale kluczowe są te, które nie wiążą się bezpośrednio z pracami budowlanymi – właśnie one spowodują w dłuższej perspektywie to, o co apelowali sami gdynianie: uspokojenie i ograniczenie ruchu samochodowego.

Spokój, niższe prędkości rozwijane przez kierowców i mniej samochodów między jezdnią a chodnikami mają sprawić, że to właśnie na Starowiejskiej i Abrahama przyjemniej i bezpieczniej będzie przemieszczać się pieszo oraz rowerem lub po prostu skorzystać z miejsc do odpoczynku lub oferty gastronomicznej. Aby tak się stało, na przebudowanym fragmencie zmieniono dotychczasową organizację ruchu, do której przywykła część kierowców – dlatego Starowiejską nie pojedziemy już – jak wcześniej – od strony dworca PKP aż do skrzyżowania ze Świętojańską.

Oto główne zmiany, które już obowiązują:

  • odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Mściwoja – odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę dworca PKP Gdynia Główna;
  • odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. Mściwoja do skrzyżowania z ul. Władysława IV – odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę ul. 3 Maja;
  • początkowy fragment ul. Starowiejskiej przy placu Gdynian Wysiedlonych i ul. Dworcowej – brak możliwości zawrócenia do ulicy Dworcowej;
  • cała długość ul. Starowiejskiej – wprowadzenie strefy zamieszkania.

Problem? Jazda „na pamięć”

Najważniejsza zasada? Obserwować znaki. Ostatnie dni to, jak potwierdza też gdyńska policja, notoryczne przypadki łamania przepisów przez kierowców. Niestety, w jeździe „pod prąd” tam, gdzie odwrócono ruch przodują głównie kierowcy z regionu – turyści, najczęściej kierowani przez samochodowe nawigacje, stosują się zgodnie ze wskazaniami do nowych zasad.

Znaki informujące o strefie zamieszkania na ulicy Starowiejskiej - ważna zmiana, do której muszą dostosować się kierowcy
Znaki informujące o strefie zamieszkania na ulicy Starowiejskiej – ważna zmiana, do której muszą dostosować się kierowcy // fot. Kamil Złoch

Problem pojawia się wtedy, gdy zamiast oznakowaniem kierujemy się przyzwyczajeniami za kółkiem i intuicją. Nowa organizacja ruchu zmienia sposób poruszania się po tej części Śródmieścia, ale o wszystkich „nowościach” dowiemy się ze znaków drogowych.

– Wprowadza to początkowo nieco zamieszania, ludzie niestety jeżdżą „na pamięć” i dochodzi do pomyłek. Warto naprawdę zwracać uwagę na znaki, są one ustawione wszędzie tam, gdzie powinny być – znaki „droga jednokierunkowa” czy „zakaz wjazdu”. Cała ulica została zamieniona w strefę zamieszkania. Oznacza to, że na całej jej długości obowiązuje prędkość maksymalna do 20 kilometrów na godzinę, piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami oraz postój pojazdów jest możliwy tylko na wyznaczonych stanowiskach postojowych, nie wolno parkować w pozostałych miejscach – podkreśla Rafał Studziński z Referatu Organizacji Ruchu gdyńskiego Urzędu Miasta.

Jak dodaje, jednym z głównych celów, dla których przebudowywano ulicę Starowiejską i Abrahama było ograniczenie ruchu tranzytowego. Zmiana kierunku ruchu w dwóch miejscach powoduje, że część pojazdów wybierze inną drogę, aby pokonać ten fragment centrum miasta – efekt będzie taki, że wspomniane ulice staną się mniej zatłoczone ruchem samochodowym, a przy tym będą dobrym skrótem dla każdego, kto przemieszcza się na rowerze (sprawę ułatwią kontrpasy rowerowe).

Mniej ruchu tranzytowego, więcej możliwości dla rowerzystów - to część ze zmian w organizacji ruchu, o których informują nowe znaki
Mniej ruchu tranzytowego, więcej możliwości dla rowerzystów – to część ze zmian w organizacji ruchu, o których informują nowe znaki // fot. Kamil Złoch

Przypomnijmy, że o zmiany w tej części gdyńskiego Śródmieścia wcześniej apelowali sami mieszkańcy. Przygotowano wstępnie kilka koncepcji zmian, z których ostatecznie – po konsultacjach – postawiono na tę, która zakłada właśnie znaczne uspokojenie ruchu kołowego. Za realizację projektu jest odpowiedzialna wyłoniona w drodze przetargu firma Eurovia, a umowę z wykonawcą zawarto na początku czerwca zeszłego roku.

Na miejscu, poza podniesieniem jezdni z zabytkowym brukiem pamiętającym początki miasta do wysokości chodników pojawiły się też m.in. nowe drzewa, krzewy, kwiatowe donice zabezpieczające przestrzeń przed nielegalnym parkowaniem, a także wypoczynkowe parklety i ogródki przeznaczone dla firm gastronomicznych. Jednym z najbardziej charakterystycznych i kontrastowych elementów „nowej” Starowiejskiej stała się mała architektura, która razem z lampami ulicznymi ma kolor Rotbraun – barwę nawiązującą do historycznej zabudowy z czerwonej cegły.

// gdynia.pl

Podziel się z innymi tą wiadomością:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Najnowsze: