W gotowości 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu

Południowa baza LiZUD

Jak wygląda dzień operatora pługopiaskarki, z jakimi trudnościami mierzą się kierowcy pojazdów „do zadań specjalnych” oraz jakie części Gdyni są odśnieżane w pierwszej kolejności? Zaglądamy do bazy LiZUD, gdzie o swojej pracy opowiedzą pracownicy odpowiedzialni za utrzymanie dróg.

– Obie bazy Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg pracują bez przerwy. Aby zoptymalizować działania, miasto jest podzielone na dwa rejony: północny i południowy. W każdym z nich funkcjonują bazy referatu technicznego z zapleczem socjalnym i sprzętowym. Najważniejszym elementem tego całego systemu jest przede wszystkim kadra pracownicza  – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Bazy: północna i południowa obejmują swoim zasięgiem po około 118,5 km dróg w Gdyni. Za ciągłość działań odpowiadają pracownicy działu Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg w Zarządzie Dróg i Zieleni. To dzięki nim w sezonie jesienno-zimowym drogi są czyste, a w sezonie zimowym – odśnieżone i bezpieczne.

– Pracujemy 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. W dyspozytorni nadzorujemy pracę naszych pojazdów w mieście przy pomocy systemu XTrack, widzimy na monitorach gdzie pojazdy się znajdują, co robią – mówi Artur, kierownik południowej bazy LiZUD.

Praca obu baz nie polega tylko na interwencjach, gdy wystąpią opady śniegu. Już 2-3 godziny przed ich nadejściem, wykonywane są działania profilaktyczne. Pracownicy LiZUD na bieżąco śledzą prognozy pogody, odbierają zgłoszenia od mieszkańców oraz od służb.

– Przewidując warunki pogodowe, staramy się porozstawiać nasze pojazdy w newralgicznych miejscach miasta, tak aby dojazd do miejsca docelowego był możliwie jak najszybszy. Mamy ustalone odpowiednie trasy, wiemy że na niektórych drogach śnieg, gołoledź występuje częściej. Tak jest między innymi na Chwarznie, Witominie czy na osiedlu Karwiny – dodaje kierownik bazy LiZUD.

W momencie wystąpienia opadów, w pierwszej kolejności Akcja Zima obejmuje tzw. Główny układ drogowy – czyli gdyński kręgosłup. To takie newralgiczne ulice jak: ul. Wielkopolska, Aleja Zwycięstwa, Droga Gdyńska, ul. Morska, ul. Kartuska, ul. Kielecka, ul. Chwaszczyńska czy ul. Hutnicza. To tam skupia się największy ruch. Priorytetem są również drogi, którymi porusza się komunikacja miejska.

Kierowcy i dyspozytorzy pracują na bazach LIZUD w systemie 12-godzinnych zmian.

– Przyjeżdżam do pracy o 05:30, pracę zaczynam o godzinie 06:00, więc mam pół godzinny żeby się przygotować. O godzinie 06:00 jest rozdysponowanie tras, samochodów, załadunek. Pobieramy dokumenty, numery tras które mamy do wykonania i wyjeżdżamy – mówi Wojciech, kierowca/operator maszyn specjalnych – Te 12 godzin trzeba przetrwać. Na zmianie nocnej pracuje się dużo łatwiej i szybciej, ze względu na mniejszy ruch. W ciągu dnia praca jest utrudniona – dodaje kierowca.

Każdy mieszkaniec Gdyni może na co dzień ułatwić, ale i utrudnić pracę operatorów maszyn specjalnych. Pojazdy LiZUD nierzadko muszą lawirować między zaparkowanymi autami, stoją w korkach i muszą sobie radzić sobie na wąskich, osiedlowych uliczkach.

– Spotykam się czasami z przejawami sympatii, ale też z takimi sytuacjami gdy ktoś zajeżdża mi drogę, zaczyna przede mną hamować, podjeżdża blisko z tyłu, gdzie młynek wysypuje sól. Ale są to raczej jednostkowe zdarzenia, z reguły mieszkańcy starają się nam pomóc – podsumowuje Wojciech.

Pamiętajmy, że praca operatorów maszyn specjalnych jest niezbędna dla utrzymania bezpieczeństwa na naszych drogach. Parkując swoje samochody – zwłaszcza na osiedlowych uliczkach – warto pamiętać o pozostawieniu przejazdu dla pojazdów LiZUD. Pługopiaskarki nie są pojazdami uprzywilejowanymi, natomiast w miarę możliwości – szczególnie w korkach i w trakcie robót drogowych – możemy umożliwić im przejazd.

Zachęcamy do obejrzenia filmu z dnia spędzonego z pracownikami południowej bazy LIZUD:

Przypominamy, że Referat Planowania i Standaryzacji LIZUD przyjmuje zgłoszenia i interwencje mieszkańców w dni robocze w godzinach 7:00-15:30, dotyczące dodatkowych potrzeb odśnieżenia dróg gminnych, chodników czy ścieżek rowerowych oraz informacje o zagrożeniach na drogach lub informacje o utrudnieniach w komunikacji pod nr. tel. 725 269 686.

Zgłoszenia przyjmuje również dyżurny Straży Miejskiej pod nr. tel. 986.

Za zimowe utrzymanie Obwodnicy Trójmiasta odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Podziel się z innymi tą wiadomością:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Najnowsze: