Bezpieczne, wygodne i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Takie po przebudowie są gdyńskie zatoki autobusowe, które wyremontowane zostały od 2019 roku. Modernizację przeszło w sumie 30 przystanków w mieście.
W grudniu minionego roku informowaliśmy o zakończeniu przebudowy zatoki autobusowej przy wjeździe z ul. Unruga na Estakadę Kwiatkowskiego na Obłużu oraz o modernizacji zatoki autobusowej na Alei Zwycięstwa, zlokalizowanej pomiędzy ulicami Powstania Styczniowego a Weteranów, w kierunku centrum miasta.
– Zwiększanie bezpieczeństwa, a jednocześnie unowocześnianie przestrzeni to dla nas jeden z priorytetów. Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z autobusów niskoemisyjnych i trolejbusów – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
W ramach prac, oddane do użytku zatoki zyskały nie tylko nową nawierzchnię. Piesi w rejonie wyremontowanych zatok, mogą korzystać z równych chodników z profilowanymi krawężnikami, zastosowane zostały tam również elementy zgodne ze standardami dostępności dla osób z niepełnosprawnościami m.in. płyty fakturowane. Przystanki zostały wyposażone w nowe wiaty czy tablice informacji pasażerskiej. W ramach całości projektu zamontowano w sumie 41 takich tablic.
– W ramach modernizacji zostały wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne. Nowa i wytrzymała nawierzchnia zapewnia teraz stabilny i wygodny dojazd do krawędzi peronu przystankowego. Zwiększyło to z pewnością komfort pasażerów komunikacji zbiorowej, a zarazem poprawiło estetykę przystanków – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Modernizację od 2019 roku przeszło w sumie 30 zatok autobusowych w Gdyni:
– Wiklinowa 02 / Chabrowa, kierunek Pustki Cisowskie
– Aleja Zwycięstwa – Harcerska
– Wielkopolska – Lidzka (02)
– Aleja Zwycięstwa – Wielkopolska (04)
– Aleja – Zwycięstwa – granica z Sopotem, kierunek Centrum (01)
– Myśliwska 02 / Chwaszczyńska, kierunek Dąbrowa
– Tymiankowa (01) / Miętowa, kier. Centrum w Gdyni
– Tymiankowa (02) / Miętowa, kier. Pętla w Gdyni
– Piołunowa (01) / Miętowa, kier. Centrum w Gdyni
– Piołunowa (02) / Miętowa, kier. Pętla w Gdyni
– Pętla Miętowa w Gdyni
– Kameliowa 01 / Rdestowa kier. Centrum w Gdyni
– Kameliowa 02 / Rdestowa kier. Kacze Buki w Gdyni
– Paprykowa 01 / Rdestowa kier. Centrum w Gdyni
– Paprykowa 02 / Rdestowa kier. Kacze Buki w Gdyni
– Szafranowa 01 / Rdestowa kier. Centrum w Gdyni
– Szafranowa 02 / Rdestowa kier. Kacze Buki w Gdyni
– Zespół przystanków Armii Krajowej (01,03)/Władysława IV
– Zespół przystanków Gdynia Dworzec Gł. PKP – Hala (02,04,06)/Jana z Kolna
– Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
– Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
– Zamenhofa 04/ul. Morska, kierunek Cisowa
– Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
– Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
– Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
– Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
– Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
– Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
– Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana
– Aleja Zwycięstwa/Powst. Styczniowego/Weteranów, kierunek centrum
Nadzór nad przebudową zatok sprawowali inżynierowie z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Inwestycje zostały wykonane w ramach zadania „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia –Chylonia” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Projekt został dofinansowany również z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.